Sociaal-emotionele ontwikkeling
ASV Daltonschool probeert incidenten te voorkomen. Er zijn school- en klassenregels, zoals pleinregels en gedragsregels. Die gaan vooral in op hoe we met elkaar omgaan. De school beschikt daarnaast over een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling: Kwink. Met de lessen sociaal-emotionele ontwikkeling richten we ons op de ontwikkeling van goed (passend) gedrag.
Op iedere school komt helaas pesten voor. Daarom besteden wij veel aandacht aan het voorkomen hiervan, hebben we een uitgebreid protocol rond pesten en kan iedereen terecht bij onze anti-pestcoördinator Femke de Brouwer.
Kindgesprekken
Wij vinden het vooral belangrijk om rechtstreeks met kinderen in gesprek te gaan. Zo ontdekken we hoe het echt met hen gaat. In de structurele kindgesprekken – gesprekken tussen leerkracht en leerling – is vooral aandacht voor het welbevinden van de leerling. In het leerlingvolgsysteem ZIEN houden we de resultaten bij.
Ik-cirkel
Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf een ik-cirkel in. Het is de bedoeling dat de kinderen middels deze cirkel zichzelf scoren op gebieden als bijvoorbeeld:
- Ik ben aardig voor anderen
- Ik heb vertrouwen in mijzelf
- Ik vraag om hulp als dat nodig is
- Ik houd me aan de afspraken
- Ik ga met plezier naar school
- Ik maak zelfstandig mijn (huis)werk
- Ik kan goed samenwerken
- Ik kijk mijn werk goed na
- Ik let op tijdens de uitleg
De Ik-cirkel wordt besproken met de ouders en de leerkracht in de 10-minutengesprekken, met als doel de leerling meer inzicht te geven in zichzelf.
Rapportgesprekken
Vanaf groep 5, is de leerling, samen met de ouders bij de rapportgesprekken.