Kinderen met problemen
Wanneer leerlingen met een probleem zitten dat zij niet thuis met hun ouders en niet met hun leerkracht of met de directeur willen bespreken, dan kunnen zij terecht bij de interne vertrouwenspersoon van onze school. De vertrouwenspersoon kijkt samen met het kind wat de beste oplossing voor het probleem kan zijn, of wie er nóg beter kan helpen het probleem op te lossen. Indien nodig zoekt de intern vertrouwenspersoon contact met de externe vertrouwenspersoon en/of de vertrouwensinspecteur.
- Interne vertrouwenspersonen: Carwi Kempel en Petra Broekhof
Klachten van ouders
Als ouders een klacht hebben die zij niet met de groepsleerkracht en schoolleiding kunnen bespreken, of als de afhandeling van een vraag niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kunnen zij een beroep doen op de klachtenregeling. Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld of pesten. Ouders hebben de mogelijkheid om eerst de interne vertrouwenspersoon te benaderen, die eventueel verwijst naar de externe vertrouwenspersoon. Ook kunnen ouders direct met de externe vertrouwenspersoon contact opnemen. De interne en de externe vertrouwenspersoon hebben geheimhoudingsplicht ten aanzien van de aanmelder. Samen met de externe vertrouwenspersoon bekijken de ouders of zij een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie (zie hieronder).
- Externe vertrouwenspersoon:
Mevr. G.M. Schmidt-Abrahams
Klinisch psycholoog en psychotherapeut
Waldeck Piermontlaan 19
3743 DD Baarn
Tel: 035-5418387
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)
Het schoolbestuur heeft zich aangemeld bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Als ouders besluiten tot verdere actie, gebeurt dat niet meer anoniem, maar wel met de grootste zorgvuldigheid voor de privacy van de aanklager en de aangeklaagde.
Een klacht kan gaan over gedragingen en beslissingen, of het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen door de aangeklaagde. De klachtenregeling is alleen van toepassing als iemand met zijn klacht nergens anders terecht kan.
We gaan ervanuit dat de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding worden afgehandeld. Wanneer dit - gezien de aard van de klacht - niet mogelijk is, of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op de klachtenregeling. Een klacht dient binnen een jaar na de gedragingen of beslissing te worden ingediend, tenzij de voorzitter van de commissie de termijnoverschrijding plausibel vindt.
Ouders, leerlingen, schoolbesturen en medewerkers kunnen voor alle informatie over geschillen terecht bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Zwarte Woud 2
3524SJ Utrecht
Tel: 030 - 280 95 90
E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl
Pesten
Kinderen moeten veilig naar school kunnen gaan en zich op school veilig voelen. Als kinderen te maken krijgen met pesten, kunnen zij op school altijd bij iemand terecht, én zij moeten erop kunnen vertrouwen dat het pestprobleem wordt aangepakt. Daarom hebben wij een (anti)pestcoördinator op school. Kinderen en ouders kunnen bij haar terecht met alle zaken rondom pesten. Ook hebben wij een uitgebreid anti-pestprotocol. Daarin staat onder meer beschreven wat er wordt verstaan onder pesten, maar ook wat de stappen zijn die we met elkaar kunnen ondernemen en hoe we hulp bieden aan het gepeste kind, de pester, de leerkracht en de betrokken ouders. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat onze leerlingen zich veilig voelen!
- Anti-Pestcoördinator: Femke de Brouwer